Jeg og noen av mine kollegaer brukte loggmalet (i ”doc.”-formatet, MS Word) jeg hadde utviklet i denne forbindelsen for å loggføre prosjektarbeidet. Denne malen ble modifisert underveis og utviklet seg til et nyttig men tungvind verktøy til dokumentasjon og refleksjon (se eksemelet). På grunn av formatet ble dokumentene etter hvert veldig store. Siden vi ikke hadde tilgang til en felles LMS på Østbytunet ble loggen lagret på skolens intranett – noe som begrenset brukervennligheten betraktelig. Loggen var bare tilgjenglig via skolens maskiner og navigasjonen gjennom mappesystemet var tungvinte – noe som bidro til at loggen i praksis bare ble brukt av noen få ”spesiellt interesserte”.
Senere i studiet lærte jeg om ulike digitale verktøy som kunne hjelpe meg å utbedre disse svakhetene. I modul 6200 la jeg likevel ideen på is, fordi jeg mente at jeg burde lære mer før jeg tok opp tråden igjen. Istedenfor jobbet jeg med en gruppeoppgave om miljølære.
I AVIK 6300 følte at jeg hadde lært nok til å kunne løfte ideen min ”et hakk høyre” og tok opp tråden igjen. Jeg skulle bl.a. vise hvordan ulike nettstøttede verktøy kunne brukes for å dokumentere praktiske prosjekter med utgangspunkt i gamme prosjektet (se problemstilling og bakrunn for oppgaven). Lærinsmålene i emnet 6300 (nettstøttet læring) bidro til at jeg eksperimenterte med mange ulike nettbaserte verktøy i løpet av dette halvåret – noe som bl.a. gjenspeiles i bloggen og i oppgaven min. Jeg har valgt å bruke et vidt spektrum av verktøy i oppgaven min for å dokumentere mine erfaringer og for å vise hvordan ulike nettbaserte verktøy kan brukes i forbindelse med gamme prosjektet. Oppgaven var tenkt som en teoretisk tilnærming til nettstøttet dokumentasjon av praktiske prosjekter. Den skulle vise et utvalg av forskjellige nettbaserte verktøy og deres anvendelsesmuligheter. Mitt formål vår ikke å presentere et ferdig produkt som kunne brukes i praksis. Den skulle bl.a. bane veier for at jeg kunne bli kvitt problemene som preget mine tidligere tilnærmingsmåter (f. eks. loggføringsmåten i modul 6100, som nevnt tidligere) medførte.
På bakgrunn av mine erfaringer fra de første tre modulene ville jeg nå, i denne siste modulen, utvikle et mer praksisnær produkt som skulle utprøves i ”feltet”, bl.a. ved å involvere kollegaer, elever og ledelsen. Som jeg skjønte i løpet av de første samlingene på HIAK dette året skulle vi i dette semesteret ikke bare oppfylle målene i fagplanen men skape en aldri så liten innovasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar