tirsdag 6. mai 2008

Administrasjon og tilgangsrettigheter

En annen styrke som bloggen har er dens administrasjonsmuligheter. Lese og skrivetilgang kan administreres på ulike nivåer. Medforfattere har full tilgang til mulighetene innleggsverktøyet tilbyr – og det er ganske mange hvis man inkluderer multimediainnhold og benytter seg av opsjonene html åpner for. Samtidig kan et innlegg skrives på ”tradisjonelt” måte ved å bruke bare tekst. Slik kan også lærere som har høy terskel til å bruke mer ”avanserte” verktøy bidra til bloggen. Jeg synes innleggsverktøyet er lett å bruke, layouten virker oversiktlig og den er lett gjenkjennelig for folk som noen gang har brukt PC’en som et ”skrivemaskin”.

Jeg har valgt å invitere lærere og ledelsen på Østbytunet som medforfattere, så de kan bidra på alle måter innleggsverktøyet åpner for. Dermed fordeles ansvaret mellom flere. Alle som godtar invitasjonen kan være aktive pådrivere og etter hvert kommer forhåpentligvis flere til å utvikle et eierskapsforholdt til bloggen.

Hvis noen har problemer med innleggskriving eller hvis noen komme med innspill i. fh. t. ting som de ikke kan gjøre noe med selv (for eksempel layouten av bloggen) kan de sende meg en mail eller snakke med meg, så kan jeg foreta endringene som trengs.

Elevene (og alle andre) har bare mulighet til å skrive kommentarer – og kan dermed bare bidra med ren tekst. Dette valget har jeg tatt med hensyn til etiske og juristiske aspekter nevnt tidligere. Skulle enkelte elever har lyst å bidra med mer kan de gjøre det sammen med en lærer, via dens tilgangsrettigheter.

Jeg som administrator har muligheten til å redigere både innleggene og kommentarene. Dermed kan jeg ivaretar mitt ansvar hvis det skulle dukke opp uønsket innhold i bloggen. En stor fordel som Blogger tilbyr i denne forbindelsen er varselfunksjonen: hver gang noen legger inn et innlegg eller en kommentar blir jeg varslet via mail. Slik kan jeg reagere raskt – jeg må bare sjekke mailen min regelmessig men slipper å holde øye med bloggen til en hver tid.

Ingen kommentarer: