tirsdag 6. mai 2008

Kunnskapsløftet som motivasjonsfaktor

Da vi hadde kommet oss i gang med studiet tok det ikke lang tid før vi måtte begynne å tenke på et problemområde som våre individuelle oppgaver skulle dreie seg om. Etter mye hodebry kom jeg fram til at dette kunne være en gyllen mulighet å kombinere to av mine interesseområder – praktisk prosjektarbeid som ”gammeprosjektet” og bruk av digitale verktøy. Et element i de nye læreplanene som kom i forbindelse med kunnskapsløftet opplevde jeg som støttende i mitt arbeid med denne ideen: "å kunne bruke digitale verktøy" hadde blitt klassifisert som en grunnleggende ferdighet som skolen skulle prioritere på likt linje med andre, mer "tradisjonelle" ferdigheter. Tross denne føringen synes jeg at mange skoler ikke setter inn nok adekvate tiltak for å formidle denne ferdigheten. Også på min skole mangler det nok opplegg for at alle elevene kan lære seg denne ferdigheten. Det holder ikke å kjøpe inn datamaskiner – det trengs også gode opplegg og kompetanse hos lærerne. Gjennom dette studiet har jeg tilegnet meg en del kompetanse på dette feltet som jeg - gjennom samhandling med mine kollegaer og praktiske tilnærminger som gammeloggen prøver å spre videre. Samtidig er denne oppgaven og spesielt dialogen rundt gammeloggen, er et forsøk å ”være støttespiller for ledelsen ved innføring og tilrettelegging av nye lærings- og samhandlingsformer”.

Ingen kommentarer: