tirsdag 6. mai 2008

Tags

Bloggen tilbyr et annet organisasjonsverktøy enn den automatiske kronologisk strukturen – et kraftig verktøy som er mye mer fleksibelt og som åpner for individuelt tilpasset organisasjon av innleggene, nemlig tags (etiketter). Tags er nøkkel- eller stikkord som et innlegg merkes med. Samlingen av ulike tags brukt i bloggen kan vises i sidestolpen. Dette kan gjøres på mange ulike måter, for eksempel som en liste (som jeg har gjort det) eller – noe som er veldig populært i WEB 2.0’ens tider – i form av en tag cloud. Ved å følge lenken som er assosiert med en tag får man listet opp alle innleggene som er merket med den – og dermed en seleksjon i forhold til nøkkelordet man har valgt. Den store fordelen er at innleggene kan merkes med mange forskjellige tags – noe som er veldig lurt, fordi ofte kan et innlegg assosieres med ulike stikkord (se dette eksempelet).

Gjennom diskusjoner har jeg og mine kollegaer blitt enig om å bruke i hovedsaken to typer tags: for det ene tags som beskriver aktivitetene elevene driver med i forbindelse med prosjektarbeidet. For det andre tagge vi innleggene med stikkord relatert til læreplanene. Slik ønsker vi å synliggjøre prosjektets relasjon til ulike fag, lærings- og kompetansemålene. For at taggingen skal ha størst nytteverdi er det nødvendig at et enhetlig sett av tags brukes konsekvent og med omhu av alle forfattere – slik kan bloggen etter hvert bli til et god organisert kunnskapsnettverk med gode navigasjonsmuligheter.

Ingen kommentarer: