En viktig aspekt i forbindelse med målet ”foreta etiske og juridiske vurderinger knyttet til nettverksjobbing” er å forebygge at elever legger ut ”kritisk innhold”, f. eks. innhold som er beskyttet av opphavsrett, krenkende meldinger i fh. t. andre elver, ukritiske opplysninger om seg selv eller – noe som er særlig viktig på min skole – informasjon som bryter med taushetsplikten i fh. t. elevopplysninger. Ved å begrense elevenes skrivetilgang til bare kommentarfunksjonen kan jeg forebygger at elevene legger ut bilder, videoer og annen multimediainnhold som kan lett bryter med disse regler. Samtidig ønsker jeg ikke å innskrenke elevenes muligheter å bidra til bloggen for sterk – snarere tvert imot. Jeg tror for stor begrensning av elevens muligheter kan "drepe" deres motivasjon . Jeg har derfor valgt å åpne kommentarfunksjonen for alle - noe som åpner også muligheten for hvem som helst å legge inn kommentarer som bryter med etiske eller juridiske rettningslinjer. Derfor er det viktig at jeg som administrator regelmessig holder øye med hva som blir lagt ut. Hvis det dukker opp uønsket innhold er det viktig å snakke med ”synderen” (som lik så godt kan være en lærer) og veilede han/henne i fh t etiske og juridiske vurderinger knyttet til nettverksjobbing og evt. sette i gang en drøfting i fellesskapet. Til denne problemstillingen kan man den interesserte leseren finne mange gode innspill på SAFT-sidene . Det blir spennende å se hva Rusk-gjengen stabler på beina rundt dette temaet.
INNHOLD I PRESENTASJONSMAPPEN
Innledning
Kort om "Gammeloggen" og forhistorien
Temavalg i lyset av min arbeidssituasjon og mine interesser
Kunnskapsløftet som motivasjonsfaktor
Veien til "Gammeloggen"
Verktøyvalg med tanke på brukervennlighet
Verktøyvalg med tanke på etiske og juristiske aspekter
Hvorfor valgte jeg blogg?
Organsisasjon
Tags
Administrasjon og tilgangsrettigheter
Layout og funksjonalitet
Mitt arbeid i lyset av målene i fagplanen
Gruppearbeid
torsdag 21. februar 2008
Vær varsom
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar